Nya betallösningar utvecklar spelbranschen

Nya betallösningar utvecklar spelbranschen

Spelbranschen är idag en starkt växande och i allra högsta grad mogen bransch som drivs fram genom en konstant våg av nya tekniska lösningar, där betallösningar är särskilt centrala. Framförallt på senare tid.

Betallösningen i centrum

Alla som spelar online casino hos någon av de större och väletablerade aktörerna på marknaden, såsom exempelvis williamhill.se, inser vikten av att effektiva betalningar blir allt viktigare att kunna ta ställning till och även jämföra. De framåtlutande aktörerna har inte råd att undvika den inte alltid så enkla frågan att ligga längst fram när det gäller betalformer.

Hyperkonkurrens

I dagens hyperkonkurrens finns inga andra alternativ än att hela tiden jobba med utveckling av allt från säkerhet, upplevelse till betalmetoder. Det gäller för alla företag i alla branscher, men kanske alldeles särskilt för de branscher som går i bräschen för den digitala utvecklingen, såsom spelbranschen.

En snabbt växande bransch

För att få lite perspektiv på hur branschen vuxit så var det samlade värdet i spelbranschen 56 miljarder dollar, vilket är mer än exempelvis Disneyland. Det är en verksamhet som omsätter mycket pengar och där intresset hela tiden växer. Skälen är flera.

Tillgänglighet

Ett avgörande skäl handlar om tillgänglighet. Idag är spel en folkligt förankrad verksamhet till skillnad från förr då det mer handlade om en mindre grupp av riktigt intresserade eller personer med mycket pengar som ville skapa lite spänning. Idag kan vem som helst skapa sin egen spänning hemma i soffan. Allt tack vare den tekniska utvecklingen och tillgången till spel på internet. Det innebär också att det inte längre bara handlar om grupper med pengar eller intresse utan att man numera faktiskt har fler kunder bland gemene man som kanske inte satsar så stort, men vill ha lite underhållning och spänning.

Konsumentmakt

En annan viktig faktor som också hör till tillgänglighet handlar om att vid fler användare och större genomslag stärks också konsumenternas makt och krav. Det innebär att de spelbolag som vill vinna marknadsandelar måste skapa spel som inte bara är tilltalande ur ett underhållningssyfte utan det ska också vara säkert, du ska ha möjlighet att begränsa ditt spelande, ha tillgång till en kundservice på ditt eget språk, men kanske framförallt – det måste vara lätta att börja och sluta.

Krav på smidiga betallösningar

Det i sig innebär att man måste skapa lösningar där det inte krävs alltför komplicerade registreringsrutiner, men framförallt så måste de senaste betallösningarna finnas på plats. Och det är just dessa lösningar som har revolutionerat spelindustrin. Enkla, tydliga och snabba. Dessutom finns alla på nätet eller i din mobil. Exempelvis via Bankid ska du kunna genomföra betalningar hos spelbolag utan att behöva använda kort eller andra mer långsamma betalmetoder.

E-wallets

Ett bra exempel är e-wallets som växer allt snabbare. Det är en lösning som följer dig som spelare och du kan logga in och ut i olika spel, men samtidigt använda dig av din egen e-wallet. PayPal, Skrill och EcoPayz är några sådana vilka på kort tid vuxit från att ha varit utmanare till att bli allt vanligare hos konsumenterna. De har kommit för att stanna, även om dess utveckling kommer att fortsätta.

Utvecklingen stannar aldrig av

För branschen handlar det om en konstant produktutveckling samt anpassning till nya tekniska lösningar. Det i sig kräver också att man har järnkoll på säkerhetsfrågor och ett allt ska fungera smidigt från första stund. Om man inte klarar det som företag blir man inte långvarig i en bransch där konsumenterna blir allt mer kräsna. För en sak är säker – vi är ännu bara i begynnelsen av den stora digitala revolutionen avseende betallösningar.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.