Bonustrender för 2020

Bonustrender för 2020

Det finns få saker som är så viktiga för konsumenter som just bonus. Det är också den kanske enskilt viktigaste konkurrensmedlet för bolag i ett flertal branscher, där det gäller att finna bonuserbjudanden och upplägg som tilltalar en allt mer krävande grupp av konsumenter. Låt oss titta på några bonustrender inför 2020.

Inte bara bonus

Men innan vi gör det så kan man också se en annan trend som i sig de facto sedan kan kopplas till bonustrenden, det vill säga att inom spelindustrin ser vi idag allt fler som väljer exempelvis casino med lågt omsättningskrav eller effektivare betalformer eller – för den delen – en trygg och säker kundservice. Just bonus utan omsättningskrav är en trend som kommer allt starkare, där omsättningskravet blir allt mer centralt för spelarna. Numera kan man finna rätt mycket information om detta på större sajter som casinowings.se och egentligen alla spelbolag eller samlingssajter som har förmågan att möta konsumenternas krav av idag.

Större värde

En annan slående trend är att själva bonusvärdet i absoluta tal blir allt mer avgörande i konkurrensen om dagens kunder. På den utländska marknaden när det handlar om online casino har det stigit från 100 dollar till uppåt 1000 dollar hos en del spelbolag. Inom resebranschen så kryddas erbjudanden från flygbolag och andra aktörer med allt större värden. Fria flygresor och boende på lyxhotell blir allt vanligare som bonusform.

Lojalitetsbonus

På konkurrensutsatta marknader handlar det inte bara om att vinna nya marknadsandelar, utan kanske i än högre utsträckning vårda sin egen kundbas så de inte försvinner till någon annan. I mogna branscher blir detta ofta avgörande då kunderna kanske hoppar runt mellan olika bolag, vilket ger en situation där du lägger ned stora resurser att övertala nya kunder, men samtidigt förlorar många egna på en marknad som är genomarbetad. Då blir det viktigare att öka intäkterna på de befintliga kunderna, och framförallt behålla dem. Just resebranschen, telekom såväl som online casino befinner sig där idag.

Behåll de bästa kunderna

Lojalitet handlar inte bara om att behålla en stor del av en helhet, utan också om att inte släppa de allra bästa kunderna, det vill säga de som ger större omsättning och har varit trogna i många år. Inom resebranschen gäller det att fånga de mest frekventa resenärerna, inom telekom kanske det inte ger lika mycket, då marginalerna är sämre där med tanke på att man byter kanske inte telefon eller köper nya grejor till den lika ofta som man kan resa. Även inom spelbranschen är det viktigt. Storvinnarna ska man inte skygga för, utan dem ska man vårda. De blir ju också ambassadörer för verksamheten.

Kreativa lösningar

Antalet mer oväntade lösningar när det handlar om bonus lär också växa allt mer, vilket i mångt och mycket bygger på digitaliseringen som sköljer över oss för närvarande. Det kan till exempel innebära att bonus erbjuds i bitcoin eller annan kryptovaluta. Fler fenomen lär dyka upp, men räkna med att kampen hårdnar om att behålla sina förvärvade kunder.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.